Štrajk učiteľov má svoj význam, ale najlepšie by bolo dohodnúť jeho ukončenie

28. januára 2016, elemias, Nezaradené

Štrajk učiteľov má veľký počet bezvýhradných podporovateľov, ktorí majú pochopenie so zlým postavením učiteľov v spoločnosti a chápu ho ako zúfalý pokus o nápravu. Druhá skupina podporovateľov síce vidí nedostatočnú prípravu aj chaotickú organizáciu štrajku, avšak verí, že štrajk úplne odhalí katastrofálnu situáciu v školstve, do ktorej sa tento rezort dostal, pretože  bol na okraji záujmu všetkých vlád, ktoré tu boli od vzniku SR. Bez ohľadu na to, či bol na ich čele Mečiar, Dzurinda alebo Fico.

Určite viac ako podporovateľov štrajku je jeho odporcov. Títo svoj negatívny postoj k nemu odôvodňujú rôzne.

Jednou zo skupín obyvateľstva, ktorá nepodporuje štrajk učiteľov sú rodičia, ktorých deti potrebujú dozor. Tento problém sa dal vyriešiť ak by štrajkujúce školy neboli zatvorené, ale zabezpečovali pre tieto deti náhradný program. Nakoniec niektoré školy to takto praktizujú. Žiaľ, nie všetky. Ktosi tu určil pravidlo, že štrajkujúca škola musí byť zatvorená. Bez prístupu žiakov. Úvaha organizátorov štrajku že, ak zatiahneme do našich problémov čo najviac rodičov bude náš štrajk účinnejší, je veľmi pomýlená. Účinok je opačný. Počet odporcov sa zvýšil.

Ďalšou veľkou skupinou sú tzv. chápajúci odporcovia. Vyjadrujú sa takto : Podporoval by som ich, ale naplánovali si to v nevhodnom čase. Určite je za tým nejaká opozičná politická strana, ktorá štrajk zo zákulisia riadi. Teraz už nič nedosiahnu. Ich problémy by mala riešiť nová vláda.

Početná je aj radikálna skupina zúrivých odporcov. Podľa nenávistných vyjadrení a nezvládnutého pravopisu sa dá predpokladať, že chodili do školy buď, veľmi krátko, alebo veľmi dávno. Všetkých učiteľov považujú za neschopných a lenivých darmožráčov. Vyčítajú im nízku odbornosť, prázdniny, krátku pracovnú dobu atď.

Existuje ešte malá skupina dobre informovaných odporcov, ktorí ako všetci vyznávači konšpiračných teórii, dobre vedia, že za štrajkom stoja Američania príp. celé NATO.

Argumentácia vládnej strany je všeobecne známa. Štrajk je spolitizovaný. Stojí za ním opozícia. Jeho jedinou úlohou je oslabiť stranu SMER vo voľbách. Učiteľom boli každý rok zvyšované platy. Učitelia by mali niečo urobiť aj pre štát. Sľuby, že nová vláda sa už určite bude venovať aj rezortu školstva atď, atď.

Je však zaujímavé, že z pohľadu vlády, jeden mimoriadne ústretový krok voči učiteľom, premiér ani minister ešte nikdy nespomenuli. Jedná sa o samostatný bod zo známeho  III. balička pre ľudí. Tento znie : Učiteľské byty zadarmo. Týmto vláda vyjadrila veľmi jasne ako podceňuje učiteľov a ako nízko v spoločenskom rebríčku zaradila celú tú bezvýznamnú chudobnú vrstvu. Dá sa predpokladať, že sa jedná o skromne zariadené sociálne byty ( asi bez kuchynskej linky a bez kúpeľne ). Do celého balíčka pre ľudí bude investovaná 1 miliarda EUR. Koľko budú stáť učiteľské byty zadarmo, nezverejnili. Nakoniec, možno ešte tento tromf premiér vytiahne. Na tlačovke prehovorí k učiteľom s výčitkou v hlase. Niektorým z vás ponúkame malé sociálne byty zadarmo a vy chcete aj vyššie platy. Objektívne treba povedať, že o tento ponižujúci milodar učitelia nikdy nestáli.

Druhý bod, ktorým sa vláda nechváli je radikálny pokles výdajov na školstvo ( položka vzdelanie ) v schválenom Štátnom rozpočte na rok 2016. Tento predpokladá, zníženie výdavkov z 2,30 mld. EUR v roku 2015 na 1,88 mld. EUR v roku 2016. Čo je pokles o 420 mil. EUR. Je potrebné uviesť, že výdaje na vzdelanie v schválenom ŠR boli vyššie aj v roku 2014 ( 1,97 mld. EUR ) aj v roku 2013 (1,90 mld. EUR). Školstvo ako rezort sa teda energicky posúva dozadu. S nejakým pozdvihnutím školstva táto vláda určite neuvažovala. Rezort je zanedbaný a dlhodobo nedostatočne financovaný.

Naspäť k štrajku. Malo  to celé význam ? Áno. Dokonca aj keď nebudú splnené, v tejto dobe, už nereálne požiadavky učiteľov. Možno sa nepodarí ani dostať zástupcov vlády na rokovanie. I keď na takomto spoločnom rokovaní by sa ukončenie štrajku mohlo dohodnúť najskôr. Možno sa to skončí už tento týždeň, možno až na budúci. Kvôli žiakom a vyučovaniu, by bolo najlepšie skončiť štrajk, čo najskôr. Nakoniec, aj keď ho, po ukončení, bude vláda hodnotiť ako neúspešný a zbytočný, mal svoj význam. Morálni víťazi sú učitelia. Niekedy je potrebné zvoliť aj neštandardné prostriedky. Ináč sa s veľkým bremenom pohnúť nepodarí. Dôležité je, že učitelia sa vzopreli arogantnej vládnej moci, ktorá ich dlhodobo ignorovala. Verejnosť sa tiež dozvedela o dezolátnom stave v našom školstve. Vláde sa za osem rokov vládnutia nepodarilo pozdvihnúť zaostalé školstvo a teda v tomto spore ostal Čierny Peter v jej rukách.

Premiér novej vlády sa bude musieť poriadne zamyslieť, či ten koho posadí do kresla ministra školstva bude schopný ho zreformovať a pozdvihnúť na vyššiu úroveň ( nemôže to byť dôchodca, ani dorastenec ). Nová vláda si už nedovolí odsunúť školstvo niekde na posledné miesto svojho záujmu. Takže kvôli tomu celému, štrajk nebol zbytočný. Avšak čím skôr sa skončí, tým lepšie pre všetkých zainteresovaných t.j. učiteľov, žiakov, rodičov i vládu.