Ako rezort dopravy zdôvodňuje nefunkčnosť systému e-známok

30. apríla 2016, elemias, Nezaradené

O zbabranom systéme elektronických diaľničných známok sa už písalo vo všetkých médiách. Dňa 26.04.2016 uverejnili HN zaujímavý článok nazvaný Šesť odpovedí o e-známkach. Vyplýva z neho, že celý systém nebol odskúšaný ani na skúšobnej vzorke. Technické nedostatky kamerového systému sa mohli odhaliť ešte pred spustením systému do užívania. Prevádzka systému tak začala s tým, že nejaké malé chyby sa budú odstraňovať postupne. Jedným slovom, úplné zlyhanie dobre platených manažérov, ktorí sú za tento nedorobok zodpovední.

V januári síce bola pripravená menšia a jednoduchšia časť projektu, čiže Evidencia vodičov, ktorí si e-známku kúpili. Druhá a náročnejšia časť t. j. Kontrola vozidiel na diaľnici prostredníctvom kamerového systému a následne porovnanie s databázou držiteľov e-známok nie je funkčná doteraz. Pritom ako zlý vtip pôsobia vyhrážky rezortu dopravy, že všetkým neplátcom budú posielať pokuty nasledujúce dva roky. Rezort dopravy je na seba aj dosť prísny, lebo vyhlasuje, že termín dvoch rokov na odosielanie pokút sa už nesmie prekročiť. Tri, päť, alebo dokonca 10 rokov si nepripúšťajú.

Je síce pravda, že väčšina majiteľov vozidiel na Slovensku si zakúpili ročnú e-známku ešte v januári. Na druhej strane časť vodičov to neurobila. Tušila, že v novom systéme budú nejaké zmätky. Tí sa vozia po diaľnici bez zaplatenej diaľničnej známky a poctivcom, ktorí si známku kúpili sa smejú. Žiaľ, štát sa svojim konaním opäť postavil na stranu špekulantov a obchádzačov pravidiel. Možno by sme  mohli mať s týmito čiernymi pasažiermi diaľnic pochopenie, predsa len majú svoje skúsenosti a obchádzať pravidlá sa im na Slovensku vždy vyplatilo. Iná vec je, že diaľnice bez e-známok používa aj veľký počet vodičov zo zahraničia. Tu by sme až takí tolerantní byť nemali. Stačí ak si porovnáme povinné kupovanie diaľničných známok našimi vodičmi napr. v Rakúsku, alebo v Slovinsku. Tým, že vozidlá zo zahraničia môžu naše diaľnice používať bezplatne prichádza štát o veľké peniaze.

A teraz zlatý klinec. Ako zbabraný projekt v spomenutom článku zdôvodňuje hovorkyňa rezortu dopravy Karolína Ducká. „Chceme využiť slovenské predsedníctvo Európskej únie na iniciovanie zmeny národných dohôd o rozšírení možnosti lustrácií vozidiel. Aj kvôli priestupkom za absenciu diaľničnej známky.“

Dotyčná pani sa evidentne snaží vyrobiť z projektu E-známky na Slovensku, akýsi celoeurópsky problém. Avšak pozor, hovorkyni tieto vyjadrenia netreba veľmi vyčítať. Šéfovia jej niečo natárajú a ona to potom musí odrecitovať novinárom. S malým nadsadením môžme očakávať, že rezort ostatným štátom EÚ navrhne ( bude to možné, lebo budeme predsedať EÚ ), aby pred vstupom na Slovensko mali svoju evidenčnú značku namaľovanú veľkými znakmi aj na streche vozidla. Kvôli sfunkčneniu našho kamerového systému by to mohli urobiť.

Lenže k problematike sa vyjadrila aj ťažšia váha. Nie síce samotný minister, ale dočasný šéf Národnej diaľničnej spoločnosti pán Róbert Auxt. Priznáva, že

1.  Kamerový systém ešpezetky zle načíta.

Položme si otázku. Kto nesie za túto chybu, asi zastaralého kamerového systému, zodpovednosť ? Odpoveď je jasná. Nikto. Nakoniec, po takomto priznaní oficiálneho činiteľa aj vyrubovanie pokút bude veľmi problematické. Rezort dopravy teraz možno uvažuje sfunkčniť systém tak, že všetci vodiči budú povinní postáť aspoň minútku pred každou diaľničnou kamerou a následne sa budú musieť telefonicky spojiť s diaľničným dispečingom kvôli kontrole správnosti načítanej značky.

2.  Do databázy sa dostanú aj značky, ktoré majú byť od platenia oslobodené napr. vozidla ministerstva vnútra.

Asi sa tu rieši ťažko riešiteľný problém, ako má kamerový systém niektoré vozidlá na diaľnici prehliadať. Možno by mal niekto tomuto pánovi vysvetliť, že ak kamerový systém bude snímať všetky vozidlá, ktoré sa dostanú na diaľnicu a tiež ich dokáže identifikovať, vtedy bude fungovať správne. To, aby sa nevystavovali pokuty vybraným vozidlám napr. aj vozidlám ministerstva vnútra, predsa zabezpečí program, ktorý ich do súboru neplatcov jednoducho nezaradí. Nebudú tam tí, ktorí zaplatili,ale ani vybrané vozidlá. Samozrejme, že ich evidenčné čísla musia byť zapísané do databázy ešte pred spracovaním. A to je všetko. Kamerový systém do tohto problému zaťahovať netreba.

Čo na záver. Snaha rezortu dopravy oháňať sa akousi nesmiernou zložitosťou tohto vyše 3 mil. projektu nie je fér. Čo tak priznať si svoje chyby, nevyhrážať sa pokutami. Namiesto vykonštruovaných výhovoriek vyvodiť personálnu zodpovednosť a verejnosti sa ospravedlniť. A tiež stanoviť a verejnosti oznámiť, nový reálny termín, od ktorého bude celý systém fungovať v plnom rozsahu. S tým, že od uvedeného termínu každý neplátca dostane oznam o pokute najneskôr do 60 dní od dňa kedy došlo k priestupku. Teda nie do 730, ale do 60 dní. Bol by to určite lepší postup. Verejnosť by mohla mať dojem, že vrchnosť ju prestáva podceňovať, a že aspoň niečo sa pohlo k lepšiemu.