Prečo v celej EÚ, okrem Slovenska, platí pre ubytovacie služby znížená sadzba DPH

17. februára 2018, elemias, Nezaradené

Odpoveď je jednoduchá. Všetky štáty EÚ týmto opatrením efektívne podporujú cestovný ruch. Slovensko však preferuje rôzne nesystémové a málo účinné opatrenia. Tieto sú vždy sprevádzané veľkou propagandou o ich úžasnom vplyve na životnú úroveň obyvateľstva, hoci sa týkajú len menšej skupiny ľudí.

Nižšia sadzba DPH pre ubytovacie služby priaznivo vplýva na cestovný ruch. Je to všeobecne známa vec a štáty EÚ to už dlhodobo uplatňujú. Žiaľ na Slovensku to tak nie je. Okrem základnej sadzby máme aj my zníženú sadzbu DPH 10 %, tá sa však na ubytovacie služby nevzťahuje. Tie máme zdanené základnou sadzbou DPH 20 %. Preto z hľadiska výšky sadzby DPH sme v EÚ na “ peknom “ 2. mieste. Vyššiu sadzbu má len Dánsko, ktoré však zníženú sadzbu DPH nepozná. Preto naše umiestnenie je dosť zahanbujúce.

Ako jednotlivé štáty EÚ podporujúce cestovný ruch, zdaňujú ubytovacie služby zníženými sadzbami DPH ( platné v r. 2017 ) ?

Belgicko 6%, Cyprus 8%, Česká republika 15% – zákl. sadzba je 21%, Dánsko 25% – nemá zníženú sadzbu DPH, Estónsko 9%, Fínsko 10%, Francúzsko 10%, Grécko 6,5%, Holandsko 6%, Chorvátsko 13%, Írsko 13,5%, Lotyšsko 12%, Luxembursko 3%, Maďarsko 18% – zákl. sadzba je 27%, Malta 7%, Nemecko 7%, Poľsko 8% – zákl. sadzbe je 23%, Portugalsko 6%, Rakúsko 10% – zákl. sadzba je 20%, Rumunsko 9%, SLOVENSKO 20%, Slovinsko 9,5%, Taliansko 10%.

Politiku podpory cestovného ruchu prostredníctvom zníženej sadzby DPH uplatňujú aj niektoré štáty mimo EÚ. Napr. Čierna hora 7%,  Nórsko 8%, Srbsko 10%, Švajčiarsko 3,8%.

Niektoré európske štáty mimo EÚ však neuplatňujú zníženú sadzbu DPH pre ubytovacie služby ( t.j. podporujú CR rovnako ako Slovensko ). Sú to napr. Albánsko 20%, Bielorusko 20%, Macedónsko 18 %, Moldavsko 20%, Rusko 18%.

Podpora cestovného ruchu zo strany nášho suseda Poľska je aj oproti ostatným štátom EÚ nadštandartná, nakoľko znížená sadzba DPH 8 % sa nevzťahuje len na ubytovacie služby, ale tiež na služby reštauračné.

Ako by sa uplatnenie zníženej sadzby DPH 10 % prejavilo v hoteloch, penziónoch a ostatných ubytovacích zariadeniach na Slovensku ?

a) možnosť znížiť ceny ubytovania s následným zvýšením počtu ubytovaných turistov

b) zvýšenie tržieb

b) možnosť prijať do zamestnania ďalších zamestnancov

c) možnosť zvýšiť mzdy zamestnancom, ktoré sú najnižšie v celom hospodárstve ( pomocné sily v kuchyni, upratovačky, čašníčky )

d) zvýšenie konkurencieschopnosti týchto zariadení

K bodu d).:  Turisti, ktorí navštívia naše Vysoké Tatry a tiež aj ich časť v Poľsku, často poukazujú na nižšie ceny ubytovania aj jedál u našich susedov. Keďže v Poľsku je o 12 % nižšia sadzba DPH na ubytovacie aj reštauračné služby, prečo by tam nemohli byť aj nižšie ceny.

Doposiaľ ministerstvo financií zdôvodňovalo nevhodnosť zaviesť zníženú sadzbu DPH pre ubytovacie služby týmito úsmevnými  argumentami :

1. spôsobilo by to taký výpadok príjmov ŠR, že by to malo dopad na konsolidáciu verejných financií.

K bodu 1. Zaujímavé, že u všetkých štátov EÚ, ktoré uplatňujú zníženú sadzbu DPH pre ubytovacie služby sa žiadny rozpad verejných financií nedostavil. Tento argument neobstojí aj preto, že vláda prezentuje ako sa Slovensku mimoriadne darí, aké úžasné hosp. ukazovatele dosiahlo a minister financií sa vyjadril, že dokonca aj výber z daní do ŠR bol oveľa vyšší ako sa očakávalo.

2. znížená sadzba DPH prináša zvýšené riziko daňových únikov a kontrolórom daňovej správy, by sa sťažila kontrola.

K bodu 2. Až dojímavá starostlivosť o prácu zamestnancov daňovej správy, ktorých ministerstvo financií evidentne považuje za veľmi lenivých a nešikovných.

Záver :

Ministerstvo financií si zrejme uvedomuje, že v tomto prípade sa jedná o anomáliu a je nevhodné čakať so zavedením zníženej DPH pre ubytovacie služby až do predvolebného obdobia t. j. do roku 2020. Tejto témy sa však môže zmocniť opozícia. Skutočne veľmi záleží, či zmenu Zákona o DPH navrhne koalícia, alebo opozícia.

Zmena zákona sa rýchlo a bez prieťahov schváli ak to bude šéf koalície a súčasne zástanca eurojadra, alebo jeho skoro európsky financmajster, alebo trucovitý, ale sociálne cítiaci kapitán, či minister dopravy, ktorý na akýsi cestovný ruch nemá vôbec čas, aj keď patrí do jeho rezortu.

Veľký problém so schválením zákona však bude ak návrh prednesie nejaký zástupca opozície. Je úplne jedno, či to bude známy komedialny herec z Trnavy, alebo rodinne založený vyznávač mnohoženstva, či nejaký iný poslanec.

Zostáva dúfať, že to bude niekto z koalície. Ak s návrhom vyrukuje opozícia je veľmi pravdepodobné, že ich návrh, ľudovo povedané,  koalícia zmetie zo stola. Podľa zásady, už dlhodobo platnej v parlamente, všetky návrhy opozície treba odmietnuť.