Vláda zase podľahla lobingu, alebo ako znížiť nehodovosť na cestách

8. júla 2019, elemias, Nezaradené

Po tragických víkendoch na našich cestách sa dopravná polícia rozhodla pritvrdiť. Avizuje viac policajných hliadok, viac kontrol aj vyššie pokuty. Je všeobecne známe, že slovenskí vodiči sú bezohľadní, agresívni, nedisciplinovaní. Často porušujú dopravné predpisy a mnohí jazdia pod vplyvom alkoholu. S opatreniami dopravnej polície preto možno súhlasiť. Ak prevencia nemá požadované účinky je nutné prejsť k represii. Mám, ale pripomienku k miestam, na ktorých policajné hliadky merajú prekročenie povolenej rýchlosti. Mali by to byť práve rôzne rizikové miesta, kde často dochádza k nehodám a nie tie, na ktorých je predpoklad výberu najväčšieho množstva pokút.

Štatistika za posledné roky jednoznačne ukazuje, že najviac sa na dopravných nehodách podieľajú najmladší vodiči. Skupina vodičov, ktorí vlastnia vodičský preukaz prvých 5 rokov sa v roku 2018 na celkovej nehodovosti podieľala až 26 %, pritom týchto vodičov je len 11,6 %. Je to tiež najrizikovejšia skupina aj čo sa týka závažnosti nehôd, z ktorých mnohé majú fatálne následky. Práve najmladší vodiči sa radi predvádzajú, jazdia pod vplyvom alkoholu, ale aj iných omamných látok, nedodržiavajú rýchlostné obmedzenia, komunikujú počas jazdy prostredníctvom mobilov. Skrátka vôbec si neuvedomujú možné následky svojho riskantného konania.

Dopravná polícia už ohlásila, že práve na túto skupinu vodičov bude oveľa prísnejšia. Už po druhom porušení dopravných predpisov napr. aj obmedzenej rýchlosti bude nasledovať opätovné preskúšanie, pri treťom porušení odobratie vodičského preukazu.

Na nehodovosť v doprave s tragickými následkami sa už nemohli pozerať rezort dopravy a ani rezort vnútra a pre vládu pripravili veľmi originálnu novelu zákona o cestnej premávke.

Vláda potom na svojom zasadnutí minulého mesiaca ( 19.06.) schválila novelu zákona o cestnej premávke, v ktorej znižuje vek vodičov kamiónov z 21 rokov na 18 a vek vodičov autobusov z 24 na 21 rokov. Zdôvodnenie. Nedostatok vodičov. Treba priznať, že tento problém je starý už dva roky. Ešte v roku 2017 rozhľadený poslanec Buček ( SMER SD ) navrhol takéto  zníženie veku vodičov a stal sa tak trúbou dopravcov združených v organizácii ČESMAD. Je zaujímavé, že iná organizácia dopravcov UNAS ( Únia autodopravcov Slovenska ), ale aj Slovenská únia vodičov ( SÚV ) a Ústredný automotoklub SR ( ÚAMK ) boli od začiatku proti tomuto návrhu a poukazovali najmä na zvýšenie rizika vyššej nehodovosti na cestách s možnými vážnymi následkami. UNAS je však pomerne mladá organizácia založená v roku 2010 a združuje malé a stredné dopravné firmy. Logicky preto nemá ani zďaleka taký vplyv na parlament a vládu ako ČESMAD. Práve táto organizácia už dlho lamentuje, že dopravné firmy majú nedostatok vodičov. Poukazujú na to, že za nízke platy ( papaláši v ČESMADe si dobre uvedomujú aké mizerné sú platy vodičov ) už vodiči kamiónov nechcú vykonávať túto náročnú a zodpovednú prácu. Radšej odchádzajú do Českej republiky, príp. Rakúska, alebo si nájdu niečo iné, kde zarobia ľahšie a viac. Odhadom v zahraničí pracuje až okolo 10 tisíc Slovákov ako vodiči kamiónovej dopravy. Prečo sa dopravné firmy nesnažia prilákať nových vodičov vyššou mzdou ? Nuž láka ich práve skupina tínedžerov, lebo práve oni sú tí najlacnejší vodiči. Roztrasený 18 ročný mladík, vo svojom prvom zamestnaní, si určite nebude klásť žiadne mzdové podmienky, najmä keď mu zdôraznia, že ich firma mu preplatila ešte aj vodičský preukaz.

ČESMAD svoj záujem o túto skupinu mládežníkov ospravedlňuje tým, že dopravným firmám chýba vraj až 3 tisíc kamiónistov a 500 vodičov autobusov. Verejnosť sa vraj nemá obávať nejakej zvýšenej nehodovosti, nakoľko každý mladík bude musieť mať nielen vodičský preukaz ( C,CE alebo D, DE ), ale aj kvalifikačnú kartu vodiča. Niektorí zástancovia tohto opatrenia z ministerstva dopravy a z ministerstva vnútra upozorňujú, že pred rokom 2013 platilo rovnaké obmedzenie t.j. vek len 18 a 21 rokov a nijaké veľké dopravné nehody spôsobené týmito vodičmi sa nevyskytli. Ironicky by sme sa mohli spýtať, či budú môcť mladí vodiči chodiť kamiónmi aj na diskotéky.

Porovnávanie s rokom 2013 je totiž zavádzajúce. Situácia u nás pred rokom 2013 bola diametrálne odlišná. V rokoch 2009 až 2013 bol totiž na našom trhu prebytok kamionistov. Chodili sa núkať dopravným firmám. Boli ochotní pracovať aj za vtedajšiu ozaj nízku mzdu. Žiadna dopravná firma nemala dôvod posadiť za volant ťažkého kamióna neskúseného mladíka, keď sa jej na toto miesto hlásil skúsený vodič. Dnes je však zbytočne rozoberať, čo bolo kedysi.

Rozhodujúce je, že táto novela zákona bola vládou schválená. Nie však celkom podľa predstav ČESMADu. Vodiči začiatočníci t.j. patriaci do skupiny 18 – 21, alebo 21 – 24, môžu jazdiť len po Slovensku, pritom ČESMAD avizoval, že hlavný nedostatok vodičov pociťuje v medzinárodnej doprave. Výnimka, za ktorú ČESMAD loboval viac ako dva roky, im teda očakávaný efekt neprinesie. Určite však vytvorí, v podstate na všetkých cestách Slovenska, vyššie riziko vážnych nehôd s fatálnymi následkami. Nuž, mohli sme byť bez toho.

Škoda, že spomenuté rezorty a nakoniec celá vláda zase podľahli požiadavkám dopravnej lobby. Musíme sa zmieriť s tým, že sa nám onedlho za volantom ťažkých kamiónov objavia mladí tinedžeri. Je totiž málo pravdepodobné, žeby to parlament neschválil.

Bude mať táto novela dlhodobú platnosť ? Závisí od toho ako bude v budúcom roku vyskladaný nový parlament.