Ako rezort dopravy zdôvodňuje nefunkčnosť systému e-známok

O zbabranom systéme elektronických diaľničných známok sa už písalo vo všetkých médiách. Dňa 26.04.2016 uverejnili HN zaujímavý článok nazvaný Šesť odpovedí o e-známkach. Vyplýva z neho, že celý systém nebol odskúšaný ani na skúšobnej vzorke. Technické nedostatky kamerového systému sa mohli odhaliť ešte pred spustením systému do užívania. Prevádzka systému tak začala s tým, že nejaké malé chyby sa budú odstraňovať postupne. Jedným slovom, úplné zlyhanie dobre platených manažérov, ktorí sú za tento nedorobok zodpovední.

V januári síce bola pripravená menšia a jednoduchšia časť projektu, čiže Evidencia vodičov, ktorí si e-známku kúpili. Druhá a náročnejšia časť t. j. Kontrola vozidiel na diaľnici prostredníctvom kamerového systému a následne porovnanie s databázou držiteľov e-známok nie je funkčná doteraz. Pritom ako zlý vtip pôsobia vyhrážky rezortu dopravy, že všetkým neplátcom budú posielať pokuty nasledujúce dva roky. Rezort dopravy je na seba aj dosť prísny, lebo vyhlasuje, že termín dvoch rokov na odosielanie pokút sa už nesmie prekročiť. Tri, päť, alebo dokonca 10 rokov si nepripúšťajú.

Je síce pravda, že väčšina majiteľov vozidiel na Slovensku si zakúpili ročnú e-známku ešte v januári. Na druhej strane časť vodičov to neurobila. Tušila, že v novom systéme budú nejaké zmätky. Tí sa vozia po diaľnici bez zaplatenej diaľničnej známky a poctivcom, ktorí si známku kúpili sa smejú. Žiaľ, štát sa svojim konaním opäť postavil na stranu špekulantov a obchádzačov pravidiel. Možno by sme  mohli mať s týmito čiernymi pasažiermi diaľnic pochopenie, predsa len majú svoje skúsenosti a obchádzať pravidlá sa im na Slovensku vždy vyplatilo. Iná vec je, že diaľnice bez e-známok používa aj veľký počet vodičov zo zahraničia. Tu by sme až takí tolerantní byť nemali. Stačí ak si porovnáme povinné kupovanie diaľničných známok našimi vodičmi napr. v Rakúsku, alebo v Slovinsku. Tým, že vozidlá zo zahraničia môžu naše diaľnice používať bezplatne prichádza štát o veľké peniaze.

A teraz zlatý klinec. Ako zbabraný projekt v spomenutom článku zdôvodňuje hovorkyňa rezortu dopravy Karolína Ducká. „Chceme využiť slovenské predsedníctvo Európskej únie na iniciovanie zmeny národných dohôd o rozšírení možnosti lustrácií vozidiel. Aj kvôli priestupkom za absenciu diaľničnej známky.“

Dotyčná pani sa evidentne snaží vyrobiť z projektu E-známky na Slovensku, akýsi celoeurópsky problém. Avšak pozor, hovorkyni tieto vyjadrenia netreba veľmi vyčítať. Šéfovia jej niečo natárajú a ona to potom musí odrecitovať novinárom. S malým nadsadením môžme očakávať, že rezort ostatným štátom EÚ navrhne ( bude to možné, lebo budeme predsedať EÚ ), aby pred vstupom na Slovensko mali svoju evidenčnú značku namaľovanú veľkými znakmi aj na streche vozidla. Kvôli sfunkčneniu našho kamerového systému by to mohli urobiť.

Lenže k problematike sa vyjadrila aj ťažšia váha. Nie síce samotný minister, ale dočasný šéf Národnej diaľničnej spoločnosti pán Róbert Auxt. Priznáva, že

1.  Kamerový systém ešpezetky zle načíta.

Položme si otázku. Kto nesie za túto chybu, asi zastaralého kamerového systému, zodpovednosť ? Odpoveď je jasná. Nikto. Nakoniec, po takomto priznaní oficiálneho činiteľa aj vyrubovanie pokút bude veľmi problematické. Rezort dopravy teraz možno uvažuje sfunkčniť systém tak, že všetci vodiči budú povinní postáť aspoň minútku pred každou diaľničnou kamerou a následne sa budú musieť telefonicky spojiť s diaľničným dispečingom kvôli kontrole správnosti načítanej značky.

2.  Do databázy sa dostanú aj značky, ktoré majú byť od platenia oslobodené napr. vozidla ministerstva vnútra.

Asi sa tu rieši ťažko riešiteľný problém, ako má kamerový systém niektoré vozidlá na diaľnici prehliadať. Možno by mal niekto tomuto pánovi vysvetliť, že ak kamerový systém bude snímať všetky vozidlá, ktoré sa dostanú na diaľnicu a tiež ich dokáže identifikovať, vtedy bude fungovať správne. To, aby sa nevystavovali pokuty vybraným vozidlám napr. aj vozidlám ministerstva vnútra, predsa zabezpečí program, ktorý ich do súboru neplatcov jednoducho nezaradí. Nebudú tam tí, ktorí zaplatili,ale ani vybrané vozidlá. Samozrejme, že ich evidenčné čísla musia byť zapísané do databázy ešte pred spracovaním. A to je všetko. Kamerový systém do tohto problému zaťahovať netreba.

Čo na záver. Snaha rezortu dopravy oháňať sa akousi nesmiernou zložitosťou tohto vyše 3 mil. projektu nie je fér. Čo tak priznať si svoje chyby, nevyhrážať sa pokutami. Namiesto vykonštruovaných výhovoriek vyvodiť personálnu zodpovednosť a verejnosti sa ospravedlniť. A tiež stanoviť a verejnosti oznámiť, nový reálny termín, od ktorého bude celý systém fungovať v plnom rozsahu. S tým, že od uvedeného termínu každý neplátca dostane oznam o pokute najneskôr do 60 dní od dňa kedy došlo k priestupku. Teda nie do 730, ale do 60 dní. Bol by to určite lepší postup. Verejnosť by mohla mať dojem, že vrchnosť ju prestáva podceňovať, a že aspoň niečo sa pohlo k lepšiemu.

Zmena štátneho znaku, veru aj to nás asi čaká

07.01.2025

Hymna je už zmenená. Zatiaľ však len jej hudobná časť. Bude potrebné zmeniť aj jej text? Asi áno. Potom bude čas pustiť sa do ostatných štátnych symbolov. Najprv do štátneho znaku. Ak sa to podarí, logicky sa budú musieť zmeniť aj ostatné štátne symboly, čiže štátna vlajka i štátna pečať. Celá akcia týkajúca sa zmeny štátnej hymny vyšla z dielne ministerstva [...]

Izolácia Slovenska nemá žiadne výhody

10.12.2024

Prečo sa potom vláda o medzinárodnú izoláciu Slovenska tak veľmi snaží? Politika izolácie, ktorá sa stala v našej zahraničnej politike akousi prioritou, prinesie dielčie úspechy niektorým politikom. Tým, ktorí sa rozhodli za každú cenu viac sa zviditeľniť aj na zahraničnej politickej scéne. Žiaľ, negatívne sa viac zviditeľní aj Slovensko. Má to azda nejaké výhody? [...]

Blaha by na svojich cestách v zahraničí mal zastupovať len sám seba príp. stranu SMER

17.10.2024

Návšteva Blahu v Moskve mnoho Slovákov pobúrila. Veľa ľudí by mu doprialo, aby vo svojej vysnívanej krajine aj zostal. Dokonca by im takto spôsobil aj veľkú radosť. Politik Blaha však veľmi dobre vie ako by sa zmenila jeho životná úroveň, keby sa presťahoval z Bruselu, kde pôsobí ako europoslanec, až do Moskvy. Preto nad takýmto krokom ani neuvažuje. Na druhej strane treba [...]

Danko, Gašpar, Matvijenková

Vypočuť si Rusov k Ukrajine by si mali aj lídri veľkých krajín, odkázal z Moskvy Gašpar

14.01.2025 17:01

Delegácia NR SR sa v Moskve dozvedela od predsedníčky hornej komory ruského parlamentu Matvijenkovej podrobné stanoviská Ruska ku konfliktu na Ukrajine.

sanitka,

V petržalskom byte našli pobodaného muža. Je v kritickom stave

14.01.2025 16:30

Muž mal bodné poranenie v oblasti brucha.

Simon Omaník / Peter Pellegrini /

Prezident Pellegrini reagoval na študenta, ktorý mu odmietol podať ruku

14.01.2025 15:53, aktualizované: 16:15

Keď k nemu načiahol ruku prezident Pellegrini, študent so stuhou v ukrajinských farbách, mu ňou odmietol potriasť.

Lukáš Machala / Martina Šimkovičová /

Výbor nerokoval o situácii v Rade FPU, nebol uznášaniaschopný

14.01.2025 15:43

Predmetom rokovania malo byť najmä schválenie poslaneckého prieskumu vo fonde.