Vláda zase podľahla lobingu, alebo ako znížiť nehodovosť na cestách

Po tragických víkendoch na našich cestách sa dopravná polícia rozhodla pritvrdiť. Avizuje viac policajných hliadok, viac kontrol aj vyššie pokuty. Je všeobecne známe, že slovenskí vodiči sú bezohľadní, agresívni, nedisciplinovaní. Často porušujú dopravné predpisy a mnohí jazdia pod vplyvom alkoholu. S opatreniami dopravnej polície preto možno súhlasiť. Ak prevencia nemá požadované účinky je nutné prejsť k represii. Mám, ale pripomienku k miestam, na ktorých policajné hliadky merajú prekročenie povolenej rýchlosti. Mali by to byť práve rôzne rizikové miesta, kde často dochádza k nehodám a nie tie, na ktorých je predpoklad výberu najväčšieho množstva pokút.

Štatistika za posledné roky jednoznačne ukazuje, že najviac sa na dopravných nehodách podieľajú najmladší vodiči. Skupina vodičov, ktorí vlastnia vodičský preukaz prvých 5 rokov sa v roku 2018 na celkovej nehodovosti podieľala až 26 %, pritom týchto vodičov je len 11,6 %. Je to tiež najrizikovejšia skupina aj čo sa týka závažnosti nehôd, z ktorých mnohé majú fatálne následky. Práve najmladší vodiči sa radi predvádzajú, jazdia pod vplyvom alkoholu, ale aj iných omamných látok, nedodržiavajú rýchlostné obmedzenia, komunikujú počas jazdy prostredníctvom mobilov. Skrátka vôbec si neuvedomujú možné následky svojho riskantného konania.

Dopravná polícia už ohlásila, že práve na túto skupinu vodičov bude oveľa prísnejšia. Už po druhom porušení dopravných predpisov napr. aj obmedzenej rýchlosti bude nasledovať opätovné preskúšanie, pri treťom porušení odobratie vodičského preukazu.

Na nehodovosť v doprave s tragickými následkami sa už nemohli pozerať rezort dopravy a ani rezort vnútra a pre vládu pripravili veľmi originálnu novelu zákona o cestnej premávke.

Vláda potom na svojom zasadnutí minulého mesiaca ( 19.06.) schválila novelu zákona o cestnej premávke, v ktorej znižuje vek vodičov kamiónov z 21 rokov na 18 a vek vodičov autobusov z 24 na 21 rokov. Zdôvodnenie. Nedostatok vodičov. Treba priznať, že tento problém je starý už dva roky. Ešte v roku 2017 rozhľadený poslanec Buček ( SMER SD ) navrhol takéto  zníženie veku vodičov a stal sa tak trúbou dopravcov združených v organizácii ČESMAD. Je zaujímavé, že iná organizácia dopravcov UNAS ( Únia autodopravcov Slovenska ), ale aj Slovenská únia vodičov ( SÚV ) a Ústredný automotoklub SR ( ÚAMK ) boli od začiatku proti tomuto návrhu a poukazovali najmä na zvýšenie rizika vyššej nehodovosti na cestách s možnými vážnymi následkami. UNAS je však pomerne mladá organizácia založená v roku 2010 a združuje malé a stredné dopravné firmy. Logicky preto nemá ani zďaleka taký vplyv na parlament a vládu ako ČESMAD. Práve táto organizácia už dlho lamentuje, že dopravné firmy majú nedostatok vodičov. Poukazujú na to, že za nízke platy ( papaláši v ČESMADe si dobre uvedomujú aké mizerné sú platy vodičov ) už vodiči kamiónov nechcú vykonávať túto náročnú a zodpovednú prácu. Radšej odchádzajú do Českej republiky, príp. Rakúska, alebo si nájdu niečo iné, kde zarobia ľahšie a viac. Odhadom v zahraničí pracuje až okolo 10 tisíc Slovákov ako vodiči kamiónovej dopravy. Prečo sa dopravné firmy nesnažia prilákať nových vodičov vyššou mzdou ? Nuž láka ich práve skupina tínedžerov, lebo práve oni sú tí najlacnejší vodiči. Roztrasený 18 ročný mladík, vo svojom prvom zamestnaní, si určite nebude klásť žiadne mzdové podmienky, najmä keď mu zdôraznia, že ich firma mu preplatila ešte aj vodičský preukaz.

ČESMAD svoj záujem o túto skupinu mládežníkov ospravedlňuje tým, že dopravným firmám chýba vraj až 3 tisíc kamiónistov a 500 vodičov autobusov. Verejnosť sa vraj nemá obávať nejakej zvýšenej nehodovosti, nakoľko každý mladík bude musieť mať nielen vodičský preukaz ( C,CE alebo D, DE ), ale aj kvalifikačnú kartu vodiča. Niektorí zástancovia tohto opatrenia z ministerstva dopravy a z ministerstva vnútra upozorňujú, že pred rokom 2013 platilo rovnaké obmedzenie t.j. vek len 18 a 21 rokov a nijaké veľké dopravné nehody spôsobené týmito vodičmi sa nevyskytli. Ironicky by sme sa mohli spýtať, či budú môcť mladí vodiči chodiť kamiónmi aj na diskotéky.

Porovnávanie s rokom 2013 je totiž zavádzajúce. Situácia u nás pred rokom 2013 bola diametrálne odlišná. V rokoch 2009 až 2013 bol totiž na našom trhu prebytok kamionistov. Chodili sa núkať dopravným firmám. Boli ochotní pracovať aj za vtedajšiu ozaj nízku mzdu. Žiadna dopravná firma nemala dôvod posadiť za volant ťažkého kamióna neskúseného mladíka, keď sa jej na toto miesto hlásil skúsený vodič. Dnes je však zbytočne rozoberať, čo bolo kedysi.

Rozhodujúce je, že táto novela zákona bola vládou schválená. Nie však celkom podľa predstav ČESMADu. Vodiči začiatočníci t.j. patriaci do skupiny 18 – 21, alebo 21 – 24, môžu jazdiť len po Slovensku, pritom ČESMAD avizoval, že hlavný nedostatok vodičov pociťuje v medzinárodnej doprave. Výnimka, za ktorú ČESMAD loboval viac ako dva roky, im teda očakávaný efekt neprinesie. Určite však vytvorí, v podstate na všetkých cestách Slovenska, vyššie riziko vážnych nehôd s fatálnymi následkami. Nuž, mohli sme byť bez toho.

Škoda, že spomenuté rezorty a nakoniec celá vláda zase podľahli požiadavkám dopravnej lobby. Musíme sa zmieriť s tým, že sa nám onedlho za volantom ťažkých kamiónov objavia mladí tinedžeri. Je totiž málo pravdepodobné, žeby to parlament neschválil.

Bude mať táto novela dlhodobú platnosť ? Závisí od toho ako bude v budúcom roku vyskladaný nový parlament.

Fico svojou návštevou Moskvy veľmi poškodil Slovensko

15.05.2025

Premiér Fico hneď po po svojej vianočnej ceste do Moskvy, kde sa zúčastnil polooficiálnych rokovaní s Putinom, veľmi odvážne avizoval že sa chce zúčastniť májových osláv 80. výročia ukončenia 2. svet. vojny priamo v Moskve. Všetkých hrdo informoval. Bude sa tam konať veľká vojenská prehliadka a na tej on chce byť za každú cenu. Zo začiatku jeho vyhlásenie politici v [...]

Nezmyselná transakčná daň a návrat doby kešu na Slovensku

25.04.2025

Nemá význam opakovať aké negatívne dopady má transakčná daň na ekonomiku Slovenska. Aj keď bola zavedená len od 1. apríla ( aké symbolické ). Túto hlúposť prevzal Kamenický a jeho finanční experti z neďalekého Maďarska, ktoré sa stalo pre našu terajšiu vládnucu garnitúru akýmsi vzorom. Nielen v zahraničnej politike, ale aj v opatreniach, ktoré majú pozdvihnúť [...]

Protesty na námestiach podporuje aj strana SMER a premiér Fico

11.03.2025

Síce nechtiac, ale významne. Niektorí smerácki funkcionári sa veľmi snažia na seba upozorniť. Raz chcú byť vtipní, inokedy cynickí, ale vždy zdôraznia, že sú inak, čiže východne, orientovaní. Naposledy dali o sebe vedieť hlavne europoslanci SMERu, vedec Blaha a tinedžér Kaliňák. Mladý, perspektívny europoslanec, s veľkým egom a malými skúsenosťami, sa vyjadril k [...]

raši,  Čao Le-ťim

Raši v Pekingu: Slovensko posilňuje strategické partnerstvo s Čínou. Ocenil aj mierovú iniciatívu

20.05.2025 17:00

Raši rokoval s predsedom čínskeho parlamentu. Potvrdil, že Slovensko sa hlási k politike jednej Číny.

SR Banská Bystrica ŠTS Proces začiatok kočner

Vražda novinára Kuciaka: Najvyšší súd zrušil verdikt ŠTS. Kočnerov proces sa vracia na začiatok

20.05.2025 16:35

Vec vrátil ŠTS z dôvodu chýb v napadnutom rozsudku.

protest, otvorená kultúra, netrebko, polícia, policajné auto

Na základnej škole v Michalovciach napadli učiteľa. Žiaci sa tiež vyhrážali podpálením budovy

20.05.2025 16:03, aktualizované: 16:13

Na jednej zo škôl v Michalovciach došlo k fyzickému a verbálnemu napadnutiu pedagóga a vyhrážaniu sa.

Taiwan

Čína tvrdí, že je za určitých podmienok otvorená dialógu s Taiwanom

20.05.2025 15:36

Taiwan je ochotný rokovať s Čínou, pokiaľ bude dialóg založený na „parite a dôstojnosti“.