Založ si blog

Vláda zase podľahla lobingu, alebo ako znížiť nehodovosť na cestách

Po tragických víkendoch na našich cestách sa dopravná polícia rozhodla pritvrdiť. Avizuje viac policajných hliadok, viac kontrol aj vyššie pokuty. Je všeobecne známe, že slovenskí vodiči sú bezohľadní, agresívni, nedisciplinovaní. Často porušujú dopravné predpisy a mnohí jazdia pod vplyvom alkoholu. S opatreniami dopravnej polície preto možno súhlasiť. Ak prevencia nemá požadované účinky je nutné prejsť k represii. Mám, ale pripomienku k miestam, na ktorých policajné hliadky merajú prekročenie povolenej rýchlosti. Mali by to byť práve rôzne rizikové miesta, kde často dochádza k nehodám a nie tie, na ktorých je predpoklad výberu najväčšieho množstva pokút.

Štatistika za posledné roky jednoznačne ukazuje, že najviac sa na dopravných nehodách podieľajú najmladší vodiči. Skupina vodičov, ktorí vlastnia vodičský preukaz prvých 5 rokov sa v roku 2018 na celkovej nehodovosti podieľala až 26 %, pritom týchto vodičov je len 11,6 %. Je to tiež najrizikovejšia skupina aj čo sa týka závažnosti nehôd, z ktorých mnohé majú fatálne následky. Práve najmladší vodiči sa radi predvádzajú, jazdia pod vplyvom alkoholu, ale aj iných omamných látok, nedodržiavajú rýchlostné obmedzenia, komunikujú počas jazdy prostredníctvom mobilov. Skrátka vôbec si neuvedomujú možné následky svojho riskantného konania.

Dopravná polícia už ohlásila, že práve na túto skupinu vodičov bude oveľa prísnejšia. Už po druhom porušení dopravných predpisov napr. aj obmedzenej rýchlosti bude nasledovať opätovné preskúšanie, pri treťom porušení odobratie vodičského preukazu.

Na nehodovosť v doprave s tragickými následkami sa už nemohli pozerať rezort dopravy a ani rezort vnútra a pre vládu pripravili veľmi originálnu novelu zákona o cestnej premávke.

Vláda potom na svojom zasadnutí minulého mesiaca ( 19.06.) schválila novelu zákona o cestnej premávke, v ktorej znižuje vek vodičov kamiónov z 21 rokov na 18 a vek vodičov autobusov z 24 na 21 rokov. Zdôvodnenie. Nedostatok vodičov. Treba priznať, že tento problém je starý už dva roky. Ešte v roku 2017 rozhľadený poslanec Buček ( SMER SD ) navrhol takéto  zníženie veku vodičov a stal sa tak trúbou dopravcov združených v organizácii ČESMAD. Je zaujímavé, že iná organizácia dopravcov UNAS ( Únia autodopravcov Slovenska ), ale aj Slovenská únia vodičov ( SÚV ) a Ústredný automotoklub SR ( ÚAMK ) boli od začiatku proti tomuto návrhu a poukazovali najmä na zvýšenie rizika vyššej nehodovosti na cestách s možnými vážnymi následkami. UNAS je však pomerne mladá organizácia založená v roku 2010 a združuje malé a stredné dopravné firmy. Logicky preto nemá ani zďaleka taký vplyv na parlament a vládu ako ČESMAD. Práve táto organizácia už dlho lamentuje, že dopravné firmy majú nedostatok vodičov. Poukazujú na to, že za nízke platy ( papaláši v ČESMADe si dobre uvedomujú aké mizerné sú platy vodičov ) už vodiči kamiónov nechcú vykonávať túto náročnú a zodpovednú prácu. Radšej odchádzajú do Českej republiky, príp. Rakúska, alebo si nájdu niečo iné, kde zarobia ľahšie a viac. Odhadom v zahraničí pracuje až okolo 10 tisíc Slovákov ako vodiči kamiónovej dopravy. Prečo sa dopravné firmy nesnažia prilákať nových vodičov vyššou mzdou ? Nuž láka ich práve skupina tínedžerov, lebo práve oni sú tí najlacnejší vodiči. Roztrasený 18 ročný mladík, vo svojom prvom zamestnaní, si určite nebude klásť žiadne mzdové podmienky, najmä keď mu zdôraznia, že ich firma mu preplatila ešte aj vodičský preukaz.

ČESMAD svoj záujem o túto skupinu mládežníkov ospravedlňuje tým, že dopravným firmám chýba vraj až 3 tisíc kamiónistov a 500 vodičov autobusov. Verejnosť sa vraj nemá obávať nejakej zvýšenej nehodovosti, nakoľko každý mladík bude musieť mať nielen vodičský preukaz ( C,CE alebo D, DE ), ale aj kvalifikačnú kartu vodiča. Niektorí zástancovia tohto opatrenia z ministerstva dopravy a z ministerstva vnútra upozorňujú, že pred rokom 2013 platilo rovnaké obmedzenie t.j. vek len 18 a 21 rokov a nijaké veľké dopravné nehody spôsobené týmito vodičmi sa nevyskytli. Ironicky by sme sa mohli spýtať, či budú môcť mladí vodiči chodiť kamiónmi aj na diskotéky.

Porovnávanie s rokom 2013 je totiž zavádzajúce. Situácia u nás pred rokom 2013 bola diametrálne odlišná. V rokoch 2009 až 2013 bol totiž na našom trhu prebytok kamionistov. Chodili sa núkať dopravným firmám. Boli ochotní pracovať aj za vtedajšiu ozaj nízku mzdu. Žiadna dopravná firma nemala dôvod posadiť za volant ťažkého kamióna neskúseného mladíka, keď sa jej na toto miesto hlásil skúsený vodič. Dnes je však zbytočne rozoberať, čo bolo kedysi.

Rozhodujúce je, že táto novela zákona bola vládou schválená. Nie však celkom podľa predstav ČESMADu. Vodiči začiatočníci t.j. patriaci do skupiny 18 – 21, alebo 21 – 24, môžu jazdiť len po Slovensku, pritom ČESMAD avizoval, že hlavný nedostatok vodičov pociťuje v medzinárodnej doprave. Výnimka, za ktorú ČESMAD loboval viac ako dva roky, im teda očakávaný efekt neprinesie. Určite však vytvorí, v podstate na všetkých cestách Slovenska, vyššie riziko vážnych nehôd s fatálnymi následkami. Nuž, mohli sme byť bez toho.

Škoda, že spomenuté rezorty a nakoniec celá vláda zase podľahli požiadavkám dopravnej lobby. Musíme sa zmieriť s tým, že sa nám onedlho za volantom ťažkých kamiónov objavia mladí tinedžeri. Je totiž málo pravdepodobné, žeby to parlament neschválil.

Bude mať táto novela dlhodobú platnosť ? Závisí od toho ako bude v budúcom roku vyskladaný nový parlament.

Korčok výborný prezident, Pellegrini výborný predseda parlamentu a strany Hlas

04.04.2024

Krátky blog o výborných politikoch aj o šťastných zajtrajškoch. Ak by bol titulok pravdivý, pre obyvateľstvo Slovenska, by z toho vyplynulo veľa výhod. Spomeniem aspoň niekoľko. Nebude potrebné menovať nového predsedu parlamentu, ani nového predsedu strany Hlas. Predseda SNS A. Danko si prestane nárokovať post predsedu parlamentu. Na čele strany Hlas ostane jej zakladateľ a [...]

Slovensko nepotrebuje, aby Fico ovládol aj prezidentský úrad

02.04.2024

Pre žiadnu krajinu nie je dobré ak sa všetka politická moc skoncentruje v rukách jedného človeka. Zo štátov EÚ sa to doteraz podarilo len Orbánovi v Maďarsku. Môže sa to však podariť aj Ficovi na Slovensku. Keď v roku 2018 Fico odstúpil z funkcie premiéra bolo jasné, že jeho strana nasledujúce parlamentné voľby nevyhrá. Sústredila sa však na najbližšie voľby [...]

Dajte mieru šancu, čiže Give Peace A Chance-vypočujme si to všetci

24.02.2024

Dnes, 24.02.2024, by táto Lennonova skladba mala byť aspoň raz odvysielaná každou rozhlasovou stanicou na Slovensku. Slováci by tak dali najavo, že chcú, aby tá hrozná vojna na Ukrajine konečne skončila. Skladbu zložil John Lennon ešte v roku 1969 ako protest song proti vtedajšej vojne vo Vietname. Odvtedy ju spievajú pacifisti na celom svete, keď protestujú proti nejakej vojne. [...]

NR SR, protest

Pred parlamentom sa zišli stovky ľudí. Protestovali proti zásahom do kultúry i životného prostredia

16.04.2024 19:48

Poukázali na to, že vláda má vynakladať maximum úsilia, aby sa kľúčové piliere demokracie mohli rozvíjať slobodne, participatívne a udržateľne.

Izraelskí vojaci / IZ Armáda / Pásmo Gazy / Tank /

Izraelská armáda tvrdí, že zabila veliteľa Hizballáhu

16.04.2024 19:19

Tá uviedla, že jedno z jej lietadiel „zasiahlo a zlikvidovalo“ veliteľa Hizballáhu v oblasti Ain Ebel v Libanone.

munícia, 155

Slovensko sa zbierkou pripojilo k iniciatíve českej vlády na nákup munície pre Ukrajinu

16.04.2024 18:40

Do zbierky sa zapojilo už viac ako dvadsať krajín. Ako pripomenulo občianske združenie Mier Ukrajine, slovenská vláda sa pridať odmietla.

Rusko oteplenie záplavy Orenburg Tomsk rieka

Ruské úrady nariadili evakuáciu záplavami ohrozených lokalít na západe Sibíri

16.04.2024 18:20

Obyvatelia záplavami postihnutých regiónov sa sťažujú na nedostatok pomoci zo strany miestnych i federálnych úradov.